Kraft er noe av det beste du kan få i deg av næring. Kraft handler og om å bruke all den gode næringen som dyret gir oss, ikke bare stykkevis og delt, men fullt og helt.

Tekst og foto Oda Omholt, skrevet for julenummeret av HERBA 2013

Kraft er ikke bare et fantastisk utgangspunkt for å lage smaksrike supper, gryter, sauser og retter – det er også ekstremt næringsrikt. Når kraft skånsomt kokes på ben og brusk fra sunne dyr, blir disse brutt ned til næringsstoffer som er lette å ta opp for kroppen, hvor de følgende er tre punkter blant en rekke andre:

  • Mineralsalter som ikke bare bidrar til god benhelse, men som er nødvendige i uendelig mange mekanismer i kroppen. I kraft finner man svært biotilgjengelige former for kalsium, magnesium, fosfor og mange andre mineraler og sporstoffer.
  • Gelatin, det som gjør kraften gelé-aktig når den er avkjølt, har et utall gode egenskaper. Gelatin beskytter og reparerer slimhinnene i fordøyelsessystemet, slik at den ikke slipper gjennom uønskede forbindelser, en tilstand som refereres til som «lekk tarm», som kan være den underliggende årsaken til svært mange akutte og kroniske lidelser som allergier, matintoleranser, astma, autisme, systemisk inflammasjon, Crohns sykdom, type 1 diabetes og mye mer.Gelatin er rik på aminosyrene glysin og prolin, som har viktige funksjoner i kroppen, og fungerer som en protein-drøyer, hvilket vil si at den kompletterer protein fra korn, belgfrukter, nøtter, og frø i aminosyreprofil, og gjør at kroppen kan utnytte mer av proteinet man får fra animalske proteinkilder.I tillegg er gelatin en helt uovertruffen komponent i optimal helse for hud, ledd, benbygning, fordøyelse, immunsystem, hjerte og muskler.
  • Glykosamin og kondroitinsulfat som styrker leddene, huden og alle kroppens organer. Glykosamin og kondroitinsulfat brukes av toppidrettsutøvere og eldre for å bygge opp bruskvev og skåne leddene mot slitasje, men selges da som raffinerte, dyre kosttilskudd. Du får disse gratis i kraft, som en skikkelig kraftpakke med svært mange andre helsefremmende forbindelser.

Hønsekraft på norgesglass

Kraft er og særlig var en av de første tingene syke fikk for å styrke helsen i svært mange kulturer. Ekte kyllingsuppe kalles i USA for «jødisk penicillin», som en kur mot alt av forkjølelse og sykdom. «God kraft gjenoppliver de døde» sier et søramerikansk uttrykk. Kraft virker helsefremmende på flere plan, fordi det er en konsentrert kilde til lettopptakelige næringsstoffer kroppen behøver for god helse, og fordi det styrker og reparerer fordøyelsesapparatet, slik at opptaket av næring fra andre matvarer også bedres. Å spise næringsrik mat hjelper ikke om næringsstoffene ikke blir tatt opp i kroppen!

Foruten å være den beste måten å heve smaken på all matlagning, og å være en konsentrert helsepakke, er kraft en viktig måte å utnytte hele dyret på. Det et klart tegn på respekt for det som lever å benytte seg av alt på dyret når man først har tatt livet fra det. Enten det gjelder kylling, høne, lam, storfe, gris eller vilt, så gir de alle utmerket kraft som er nydelig å drikke som den er, eller bruke i matlagning som grunnlag for supper, gryter og sauser.

Hønsekraft med skum i gryten

I dag håndteres de store mengdene kraftben på slakteriene som avfall, og i stedet for å bli til smakfull, næringsrik kraft, blir kyllingskrog ironisk nok mekanisk utbeinet til MUK-masse, som brukes i overprosesserte billigprodukter fulle av smaksforsterkere, salt og helseskadelige ingredienser. Nordmenns umettelige behov for rent muskelkjøtt har skapt et avfallsberg uten like, og gjør at vi må oppdrette ennå flere dyr for kjøttet deres med importert fôr fra Brasil, siden utnyttelsesgraden for menneskeføde er lavere enn den noen sinne har vært. I stedet for å gå for ren filet, burde flere bruke hele kyllinger og høns, og tilberede stykningsdeler av dyr med ben, i tillegg til å koke kraft på bena som er til overs.

For å benytte seg av kraftens gode egenskaper, er det ikke nødvendig å koke en kraftgryte, men man kan for eksempel lage fårikål, la den koke litt lenger enn man pleier og nyte all den gode kraften som samler seg i gryten, ta en økologisk kylling og helsteke den i form eller leirgryte, og suge opp kraften med poteter eller godt brød, koke en smakfull gryte på lammeskank langsomt til benet slipper, eller lage et skikkelig varmende måltid med ertesuppe kokt på svineknoke. For de dagene man ikke har tid til å la middagen godgjøre seg på eller i ovnen i timesvis, er det lurt å koke en stor gryte kraft på kraftben, hele høns eller det man har, og fryse ned i passelige porsjoner, slik at man kan ta opp og lage supper, tilsette i pastasauser og så videre.

Kraftsuppe på hønsekraft med hønekjøtt

Oppskrifter på kraft finnes lett tilgjengelig, og grunnprinsippene for å lage god kraft er å sørge for at bena er akkurat dekket med kaldt vann, koke opp og la trekke og putre svakt på lav varme hele dagen, og gjerne over natten i et døgn eller mer om man vil det, da får man mer helse og smak ut i kraften. Sammen med bena kan man ha noen pepperkorn, laurbær, samt rotgrønnsaker, løk, purre og det man måtte ønske, men det er ikke nødvendig om man kun ønsker en base man kan tilsette smaker etter hvert.

Kraft gir krefter, og yter både dyr og mennesker rettferdighet.

Oda står bak bloggen Natur og Mat. Hun er en stolt nyutdannet naturforvalter, en engasjert naturverner og brennende opptatt av matkultur, miljø, samfunn og helse.